mandag 4. mars 2013

For gammel ...jeg


Som dere vet går nå min tid som stortingsrepresentant mot slutten, det vil si fremdeles er det mange måneder igjen, men jeg liker å være i forkant.

Så jeg tenkte at jeg skulle søke litt jobber, noe som jo er spennende og utfordrende. Men at utfordringene skulle bli som de ble, var jeg ikke forbredt på.

Jeg søkte en jobb som jeg var av den oppfatningen at jeg på alle måter kunne beherske, og kom til første intervjurunde og til andre.

I den andre runden var med en eldre mann ( rekrutterer) som tok en personlighetstest av meg, og brukt sin plastikkmanual for å telle antall kryss i riktig eller feil kolonner, hva vet jeg.
Det skal sies at jeg aldri har søkt på en jobb før ( har alltid blitt headhuntet), så dette var en ny opplevelse og erfaring for meg, men jeg må si at jeg trodde man var kommet lenger i 2013, enn plastikkmaler og kryss. Ja, ja nok om det.
Dagen etter ringte han og fortalte meg at jeg ikke ble med til finalen, og hovedgrunnen til det var at jeg var for gammel.

For gammel .... jeg?

Midt i livet, men 30 i hodet. Med arbeidsdager på både 12 og 16 timer, 120 reisedager i året, med et nettverk innen det politiske miljøet i 47 land i Europa, inkludert Russland. Men ledererfaring og kompetanse innen en rekke felt, ble jeg rett og slett satt ut.

Den telefonen slo meg mitt i mellomgulvet . Er det mulig, at begrunnelsen for å ikke få en jobb er alder.
58 år er jeg, og med mitt snev av arbeidsnarkomani, har jeg da slett ikke tenkt å legge inn årene på mange, mange år.

Så etter å ha tenkt litt på det han sa om alder, så konkluderte jeg med følgene ...

Det var bedriften som gikk glipp av meg, det var deres tap, ikke mitt.

Jeg søker videre :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du er da ikke gammel? 58 er jo ingenting! og så du som er så pen!? :) Stå på Karin!

Anne Grethe sa...

Sukk... Ja, sånt slår ein ned, Karin, men sterk kvinne som du er, ikkje bry deg! Trudde faktisk først å lesa at du ikkje fekk jobben pga partitilhørighet, ikkje alder... Kan da tenkast? (slike årsakar seier dei sjølvsagt ikkje, ulovleg som det er)...

Har opplevd det nokre gonger, ikkje alder men partitilhørighet..

Kanskje dei fryktar cv'n din, rett og slett? At du er for tøff for bedriften?

Stå på! Kan eg bidra, gjer eg det med glede. Har jobba med dette før eg starta på partikontoret så kanskje eg har nokre tips på innerlomma som du kan ta med :-)

kvinnen sa...

Fantastisk!
Din kompetanse burde ansees som et mirakel å få inn av døren!
Hva slags bedrift ser på alder som et kriterie? - Eller forsøkte du deg kanskje på motebransjen? :)

Unknown sa...

Opplevde det samme for 20 år siden, nå er jeg 52 og tør ikke tenke på hvordan det skal gå om jeg må ut på markedet om et par år igjen. Verden er jammen meg urettferdig.

Lise sa...

Jo det der... Karin var nesten velkjente toner. Jeg fikk beskjed.. for noen få år siden, etter en såkalt evaluering fra NAV - som jeg måtte betale selv - at etter 21 år som selvstendig næringsdrivende med inntil 4 ansatte.. og gjort alt fra innkjøp, kalkyler, salg, produksjon, personale... Ja.. da var jeg ikke brukbar i yrkeslivet... så likestilte de meg like greit med en på 21 som såvidt var ferdig med videregående.......