torsdag 20. november 2008

Forbud mot sexkjøp.

Fremskrittspartiet går imot forslag til forbud mot sexkjøp.
Jeg har gjort meg noen tanker rundt hvorfor forbud mot sexkjøp nå er lagt frem av Storberget.

For det første vet vi jo alle at sexkjøp har pågått i alle år. Årsaken til at noen kvinner selger sex, er sammensatt . Men etter at forbudet kom i Sverige ble plutselig Norge oversvømt at nigerianske og østeuropeiske prosituerte, som nærmest hang seg rundt halsen på forbipasserende menn på Karl Johan. Kan det være en grunn? At prostitusjonen ble synlig og derfor også "plagsom" ...så husjamei og vi lager en lov? Kanskje? Det er et virkemiddel til å få både de prostituerte og sexkjøperne under jorden, og så er det noe med at ute av øye ute av sinn. For politi til å følge opp dette forbudet har vi vel ikke? Norge som henlegger både volds - og vinningsforbrytelser. Skal vi ha patruljer stående stand by i Kvadraturen og andre steder der man selger sex for å forsøke å få tak i en sexkjøper? Sverige har ikke tatt mange sexkunder, bortimot ingen, sist jeg snakket med polisen i vårt naboland.

I et innlegg i Aftenposten Aften i dag skriver en prostituert et svært godt innlegg i saken, og hun sier at hun møter mer respekt som prostituert enn hun gjør hvis hun går på sosialkontoret....ja... det sier vel sitt det også.

Det andre som jeg reagerer på er at statsråden trekker inn trafficking og menneskehandel som en del av argumentasjonen sin i forbindelse med forbud av sexkjøp. Det er jo en helt annen og kriminell sak. Dette er det andre regler som regulerer og burde ikke vært trukket inn i denne debatten. Det slår meg at det kanskje er kvinnegruppe Ottar og arbeiderkvinnene som står bak dette, og slett ikke justisministeren.

Jeg tror ikke dette bedrer de prostituerte kvinnenes situasjon , jeg tror vi kommer til å se mye skjult vold og mishandling....som ikke politiet har tid til å ta seg av...de skal jo ut å fange sexkjøpere.

Ingen kommentarer: