lørdag 18. juli 2009

Hva må til for at kunstnere blir sett ?


Jo, det er helt klart å være der folk er, enten det gjelder musikere og utøvende kunstnere.
Så kanskje er tingen å gi støtte til festivaler, gallerier og annet hvor folk er.

Jeg har tenkt litt på dette, helt uten å snakke med andre i partiet om saken, men heldigvis får vi lovt til å tenke selv i vårt parti.

Musikere på festivaler får mulighten til å vise seg frem, og ikke minst selge sine cder og andre produkter man har.
Hvis vi hadde hus i offentlig eller privat regi ( som i London) hvor kunstnere kunne samles, vise frem og selge kunsten sin og samtidig arbeide,hadde det vært en mulighet for å lokke folk til å se, oppleve og ikke minst kjøpe kunstnerens verker.

Så istedenfor å garantiinntekter , så hvorfor ikke hjelpe kunstnere til å få fokus på kunsten sin?

7 kommentarer:

Odd Frantzen sa...

Komersialisering av kunsten kommer aldri til å bli en god ide! Da blir det smalt da! FrP er partiet for mindre mangfold på de aller fleste områder.

Kultur, språk, etnisitet, norsk landbruk, aviser..osv..osv..

Odd Frantzen sa...

Kunst og kultur er rett og slett ikke-komersielle verdier.

Karin S Woldseth sa...

Ja, jeg hører noen sier det, men hvordan overlever da kunstnere verden over med langt færre støtteordninger enn det Norge har? Og er det ikke kunstnerens hensikt å formidle og selge kunsten sin?
I Afrika blomstrer kulurlivet, likens i USA og ingen av stedene er spesielt kjent for statlige støtteordninger til kunst og kulturlivet.

Odd Frantzen sa...

Jeg må innrømme at jeg har dårlige kunnskaper om kulturlivet i Afrika og i Amerika. Det er disse landene vi skal ha som forbilder altså?

Hvordan greier de å få til mangfold og kvalitet i kulturlivet uten offentlig støtte?

Karin S Woldseth sa...

nettopp..:)

Mpitof sa...

Nå vet jeg i likhet med Odd Frantzen her svært lite om kulturliv i utlandet (ei heller i Norge). Fortell meg, hvordan overlever kunstnere uten statlige støtteordninger i Afrika og USA?

Trollsmeds blog in English sa...

Dersom "DetOffentlige" skal styre slike institusjoner med salg, utstilling, markedsføring, vil det uten tvil raskt bli overbyråkratisert og smalnet inn til en liten snobbeklubb der mangfold og utvikling blir kvalt av overdreven planlegging, møter og ikke minst en sortering av kunstnere som skal få LOV etter gitte regler.. som igjen vil kvele kreativitet og nyskapning. OG sperre ute mange som gjerne arbeider hardt, men faller utenfor.

Det har alltid vært slik at "fiffen og kultursnobben" bestemmer hvem som er kunstner.. se på Grete Berge fra Bergen som har solgt bilder en mass... folk VIL ha henne. Men godkjent som kunstner i "det rette" miljøet? NEI. Det er mange såaklte "utdannede kunstnere" som lager dritt uka før og slenger opp på utstilling, mangler teknisk kvalitet...men de skal lissom "få lov.."? Samtidig må enhver hardt arbeidende selvlært kunstner betale avgift på 3% som går rett til disse. Disse selvlærte får IKKE komme inn i gallerier, for da nekter de "etablerte kjente kunstnerne" å levere varer til galleriet.
Dermes stiller galleristen handicappet, nye kommer ikke til, og mye usynlig blir stengt ute.

JEG selv er en mye mer øvet maler enn sølvsmed.. har hatt lass av utstillinger med malerier, man ikke i "seriøse" gallerier.. der kommer jeg IKKE til. Jeg har svennebrev som sølvsmed, men vært ute av faget i nesten 30 år og er slett ikke øvet.. håndeverksmessig i forhold til maling. Men jeg vil kunne komme inn i et slikt galleri i morgen... om galleristen liker meg... fordi jeg har et PAPIR.

Skjønn det den som kan.