Karin S Woldseths ytringer om det meste både på Stortinget og utenfor.
torsdag 22. november 2012
En inhabil statsminister
Det var en underlig opplevelse å sitte og høre på Statsminister Jens Stoltenberg i spørretimen i går.
I mine 11 år på Stortinget har jeg ikke opplevd maken. Når statsministeren på spørsmål om regjeringen er for eller mot surrogati, erklærer statsministeren seg innhabil,
Man kan ikke være inhabil i et verdispørsmål. Det har flere juridiske eksperter uttalt i ettertid. Man kan være inhabil i enkeltsaker.
Krfs spørsmål dreide seg overhode ikke om en enkeltsak, men om regjeringens ståsted i saken.
Det burde være åpenbart, det er ikke lov i Norge å kjøpe barn fra utlandet , men ikke det engang kunne statsministeren si. Han sto på sitt, for hvert av de to oppfølgende spørsmålene stilt fra Krf, han var inhabil.
Jeg har en datter som jobber i hjemmesykepleien, og en sønn i forsvaret, er jeg da inhabil i alle saker som angår kommuneøkonomi og forsvaret. Det skulle tatt seg fint ut, når jeg sitter i Utenriks- og forsvarskomiteen. Det hadde ikke vært mye jeg fikk gjort da.
Forsvarsminister Anne Grethe Strøm Eriksen, vet vi , hadde en sønn i forsvaret da hun var forsvarsminister første gangen, jeg hørte aldri at hun erklærte seg inhabil heller. En fiskeriminister med eget fiskeoppdrett, aldri har hun i Stortinget erklært seg inhabil, og en landbruksminister med egen gård, ei så heller.
Så hva var dette for en forestilling av statsministeren? At han kjenner en tidligere politidirektør som har brudt loven, og kjøpt barn fra utlandet, var ikke et tema i spørretimen. Men det var det oppe i hodet til statsministeren, og det var det han ikke ville forholde seg til. Godt med lojale venner, men et sted får da grensen gå.
mandag 12. november 2012
No vart eg skræmt
Jeg skulle åpne bloggen min idag, og fikk beskjed om at bloggen var slettet......Vrææææl...var vel det nærmeste som kom i hodet på meg. Ikke at det er en stor katastrofe, men for meg ville det vært mye bortkastet arbeid. Heldigvis må det ha vært en feil for nå er den oppe igjen:)
Men det gav meg noen perspektiver på at ting er forgjengelige og kan bli borte, ( dette ble litt skremmende , særlig etter at jeg hadde sittet å sett på en dokumentar om stjålne identiteter i går.)
Så med dette vil jeg bare minne oss alle på at vi må være forsiktige med hva vi legger ut på nett av personopplysninger, og fall ikke for fristelsen til å svare på mailer som ser ut til å være fra banken din, og som ber om kontoopplysninger, det vil banken din aldri gjøre :)
Husk også at det kan være lurt å skifte passord innimellom.
Og til slutt, det er nok bare juks når du får mail om at du har vunnet millioner i mailkonkurransen, eller får en mail om at du har arvet 1 million Euro, Pund eller Dollar.....
Ha en fortreffelig mandag
Men det gav meg noen perspektiver på at ting er forgjengelige og kan bli borte, ( dette ble litt skremmende , særlig etter at jeg hadde sittet å sett på en dokumentar om stjålne identiteter i går.)
Husk også at det kan være lurt å skifte passord innimellom.
Og til slutt, det er nok bare juks når du får mail om at du har vunnet millioner i mailkonkurransen, eller får en mail om at du har arvet 1 million Euro, Pund eller Dollar.....
Ha en fortreffelig mandag
fredag 14. september 2012
Etter Balkan ( Bosnia&Herzegovina, Serbia og Kosovo)
Turen kan oppsummeres slik: Hektisk, varm, noen ganger skummel men svært interessant!
Hektisk : Det var møter hele dagen, inkludert arbeidslunsjer og arbeidsmiddager. Møtte mange frivillige organisasjoner som jobber med menneskerettigheter Human Rights House, Helsinki kommiteer i flere av landene vi besøkte. Vi møtte parlamentarikere, vise- ministere og ministere, og de stedlige representantene for Europarådet og Osse. Alle var like hyggelige og hadde et felles mål EU- integrasjon. Vi møtte ordførere i kommuner med store etniske utfordringer, og vi hadde møter med leder for regiøse grupper. Alle som deltok på reisen har nok fått en bedre forståelse for hvorfor det er vanskelig å holde denne regionen stabil.
I tillegg var vi oppe en dag klokken 4.00 for å fly fra Bosnia til Serbia, og deretter rett i møter i hele dagen. Landet i Wien kl. 01.30 på hjemreisen, etter møter hele dagen:)
Varm: Tempraturen varierte fra 28 - 35 grader, og med kontorantrekk og ikke alltid like god aircondition kan jeg love dere at det var varmt. Jeg tror jeg er laget for norske forhold.
Skummel: Jeg tror at jeg med hånden på hjertet kan si at bilturen mellom Beograd og Pristina ( Kosovo) er noe av det skumleste jeg har vært med på. Ikke så lenge det var motorvei og 120 km fartsgrense ( da lå vi igjennomsnitt i 140 - 160 ) men når veiene ble ordinære veier med et felt i hver retning, og med politieskorte som fortsatte i den høye farten. Da vart eg skræmt kan du si. Det så faktisk ut som om politiet synes det var morsomt å presse møtende trailere ut av veien. Hei hvor det går! Jeg var ikke alene om å tro at min siste time var kommet. Galgenhumor og latter gjorde at ikke blodtrykket gikk til himmels.
Interessant: Som jeg skrev over , så var det en utrolig lærerik tur. Ambassadene alle de tre stedene vi besøkte hadde gjort et formidabelt arbeid for at vi skulle trives, oppleve og lære. Dessverre var det så hektisk , at med unntak av Sarajevo ( to timer til egen disposisjon) fikk vi ikke utforsket byene noe særlig, men jeg ville ikke bli overrasket om jeg tok en tur tilbake.
Regionen ga mersmak den.
Diverse møter :
Møter i det Bosniske parlamentet
Biskopen og eg
Helsinkikomiteen i Bosnia
Møte i Mitrovica i Kosovo
Tale til Ambassadør Lilloe i Sarajevo
Gaveoverrekkelse i Sarajevo til parlamentet.
Liten rapport :
http://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Nyhetsarkiv/Hva-skjer-nyheter/2011-2012/Stortingets-PACE-delegasjon-besokte-Vest-Balkan/
Hektisk : Det var møter hele dagen, inkludert arbeidslunsjer og arbeidsmiddager. Møtte mange frivillige organisasjoner som jobber med menneskerettigheter Human Rights House, Helsinki kommiteer i flere av landene vi besøkte. Vi møtte parlamentarikere, vise- ministere og ministere, og de stedlige representantene for Europarådet og Osse. Alle var like hyggelige og hadde et felles mål EU- integrasjon. Vi møtte ordførere i kommuner med store etniske utfordringer, og vi hadde møter med leder for regiøse grupper. Alle som deltok på reisen har nok fått en bedre forståelse for hvorfor det er vanskelig å holde denne regionen stabil.
I tillegg var vi oppe en dag klokken 4.00 for å fly fra Bosnia til Serbia, og deretter rett i møter i hele dagen. Landet i Wien kl. 01.30 på hjemreisen, etter møter hele dagen:)
Varm: Tempraturen varierte fra 28 - 35 grader, og med kontorantrekk og ikke alltid like god aircondition kan jeg love dere at det var varmt. Jeg tror jeg er laget for norske forhold.
Skummel: Jeg tror at jeg med hånden på hjertet kan si at bilturen mellom Beograd og Pristina ( Kosovo) er noe av det skumleste jeg har vært med på. Ikke så lenge det var motorvei og 120 km fartsgrense ( da lå vi igjennomsnitt i 140 - 160 ) men når veiene ble ordinære veier med et felt i hver retning, og med politieskorte som fortsatte i den høye farten. Da vart eg skræmt kan du si. Det så faktisk ut som om politiet synes det var morsomt å presse møtende trailere ut av veien. Hei hvor det går! Jeg var ikke alene om å tro at min siste time var kommet. Galgenhumor og latter gjorde at ikke blodtrykket gikk til himmels.
Interessant: Som jeg skrev over , så var det en utrolig lærerik tur. Ambassadene alle de tre stedene vi besøkte hadde gjort et formidabelt arbeid for at vi skulle trives, oppleve og lære. Dessverre var det så hektisk , at med unntak av Sarajevo ( to timer til egen disposisjon) fikk vi ikke utforsket byene noe særlig, men jeg ville ikke bli overrasket om jeg tok en tur tilbake.
Regionen ga mersmak den.
Diverse møter :
Møter i det Bosniske parlamentet
Biskopen og eg
Helsinkikomiteen i Bosnia
Møte i Mitrovica i Kosovo
Tale til Ambassadør Lilloe i Sarajevo
Gaveoverrekkelse i Sarajevo til parlamentet.
Liten rapport :
http://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Nyhetsarkiv/Hva-skjer-nyheter/2011-2012/Stortingets-PACE-delegasjon-besokte-Vest-Balkan/
mandag 3. september 2012
Det er natt i Sarajevo
Etter en lang reise ... Jeg startet klokken 12 hjemmefra, og nå kl 24 har jeg krøpet til køys på hotellet i Sarajevo. Vi ( den norske delegasjonen til Europarådet) måtte vente fire timer i Wien, men jeg tror forventningene til å komme til Balkan, og første stopp Sarajevo var så stor, at ventetiden gikk fort. Her i byen er det nå midnatt 23 varmegrader, og en sval og deilig bris. Alt har gått knirkefritt så langt, flyene var i rute, ingen tubulens ( noe det ofte er inn til denne vakre byen mellom fjellene)og vi ble hjertlig motatt av ambassadøren. Altså en helt perfekt start på en spennende uke. Det er natt nå i Sarajevo, den samme store gule månen som jeg så hjemme i går kveld, lyser over denne vakre byen med sin spennende historie, og imorgen venter en ny dag, med møter og mennesker. Jeg gleder meg til å vise delegasjonen noe av hva denne byen har å by på. God natt .
fredag 31. august 2012
Mitt siste år på Stortinget
Da er jeg ved starten til mitt siste år på Stortinget. Det 12 året, og en hektisk høst med både reiser,budsjett og møter på dagsorden.
Det er unektelig litt vemodig, men samtidig spennende. Jeg har nemlig ikke tenkt å pensjonere meg, snarere tvert imot, jeg vil søke på jobber som kan være like spennede og utfordrende som stortingsjobben.
Jammen kjære deg, vil sikkert noen si, du blir 59 år neste år, tror du noen vil ha deg? Ja, det tror jeg. Jeg har stor erfaring og jeg har stor arbeidskapasitet, og forhåpentligvis mange arbeidsår igjen.
Jeg vil gi tilbake noe til samfunnet etter 12 år på Stortinget.
Så til denne høsten, jeg har tenkt å faktisk å følge bloggens tittel, fra dag til dag på Stortinget, gjennom det neste året. Alle dager vil ikke bli like spennende, men de som tenker å kjempe om en stortingsplass, kan få et visst innblikk i hva vi gjør, hvem vi møter og hvordan vi tenker.
Håper det kan gi et visst inntrykk av hvordan livet er på Stortinget.
Jeg starter søndag, da reiser den norske Europarådsdelegasjonen til Balkan. For å møte menneskerettighetsorganisasjoner, parlamentariker, media og mye mer. Følg med ..følg med.
Det er unektelig litt vemodig, men samtidig spennende. Jeg har nemlig ikke tenkt å pensjonere meg, snarere tvert imot, jeg vil søke på jobber som kan være like spennede og utfordrende som stortingsjobben.
Jammen kjære deg, vil sikkert noen si, du blir 59 år neste år, tror du noen vil ha deg? Ja, det tror jeg. Jeg har stor erfaring og jeg har stor arbeidskapasitet, og forhåpentligvis mange arbeidsår igjen.
Jeg vil gi tilbake noe til samfunnet etter 12 år på Stortinget.
Så til denne høsten, jeg har tenkt å faktisk å følge bloggens tittel, fra dag til dag på Stortinget, gjennom det neste året. Alle dager vil ikke bli like spennende, men de som tenker å kjempe om en stortingsplass, kan få et visst innblikk i hva vi gjør, hvem vi møter og hvordan vi tenker.
Håper det kan gi et visst inntrykk av hvordan livet er på Stortinget.
Jeg starter søndag, da reiser den norske Europarådsdelegasjonen til Balkan. For å møte menneskerettighetsorganisasjoner, parlamentariker, media og mye mer. Følg med ..følg med.
mandag 25. juni 2012
Sommer i Strasbourg
Ute skinner solen,gradestokken har passer 25 grader og her sitter jeg :)
Mandag, og starten på en lang uke, med travle møtedager og møte med spennende mennesker.
Dagen i dag startet med bureau møte kl. 8.00, deretter møte i den politiske gruppen, så møte med sønnen til Khodorkovsky, møte med den norske ambassadøren Petter Wille,møte i politisk komite,innlegg i salen, og så møte i partigruppen igjen.
Puh , dette skulle egentlig holde for en dag... og i morgen er det atter en dag
mandag 23. april 2012
Vårsesjon i Europarådet april 2012
Etter å ha tilbrakt deler av helgen på FrPs Landsmøte på Gardermoen, har jeg nå kommet til Strasbourg og Europarådet.
Dagen så langt har forløpt på følgende måte:
1. 8.00-9.30 møte i burauet ..hvor vi diskuterte dagsorden for denne sesjonen,urgent debate on Syriah, current debate
Om domstolen, som har 150 000 ubehandlede saker.
2. 9.30- 11.30 møte i partigruppen, hvor sakene på ukas dagsorden ble fordelt.
3. 11.30-12.30 skrive innlegg som jeg skal holde i ettermiddag.
4. 12.30- 13.00 presidere i salen
5. 13.00-14.00 delegasjonsmøte
6. 14.00-15.00 monitoring committee , hvor vi diskuterte situasjonen i Ukraina og Albania
7. 15.00-17.00 sitte i salen
8. 17.00-19.00 møte i partigruppen
9. 19.00-22.00 offisiell middag
Abonner på:
Innlegg (Atom)

