torsdag 3. september 2009

Den lange innspurten ( valgblogg 2009)


Etter å ha tilbrakt 5 gjennomvåte dager i Bergen og på valgboden, dro jeg i går til Oslo for å delta i en debatt om enslige mindreårige asylsøkere på Litteraturhuset. Tok halv ni flyet fra Bergen, for før debatten skulle jeg ha et intervju med Minerva, og et intervju med Nrk Kulturnytt.

Det var første gangen jeg var på Litteraturhuset( med skam og bekjenne) men jeg ble veldig imponert, og kommer nok til å dra dit flere ganger.Kanskje aller mest på grunn av den spennende butikken de hadde.

Så til debatten:
Et samlet Storting vedtok i 2005 at de mindreårige asylsøkerne skulle barnevernet ha ansvaret for. Men det er gjaldt dessverre ikke alle de mindreårige, bare dem som var under 15 år. Det tok litt tid å få et tilbud til dem over 15 hevdet regjeringen. Det er altså ikke likhet for loven her i Norge, hvor det heter at alle barn mellom = og 18 skal ha rett til beskyttelse. Den 29 juni sendt BLD ut en pressemelding hvor det sto at ansvaret for dem mellom 15 og 18 ikke blir underlagt barnevernet før etter 2010.Dette er etter min mening et svik mot ungdom som har opplevd å se foreldrene bli skutt, barn som har vært utsatt for vold og overgrep, eller barn som har store traumer fordi de selv har vært barnesoldater.
Det var et samlet panel som var enig om at det hastet, så får vi se da. Min tålmodighet er forlengst brukt opp, jeg er utålmodig.

Men takk til Press som hjelper oss holde fokus på denne saken.

Ingen kommentarer: